[linux] backup programmas?

Ma Nov 26 18:46:53 CET 2018

Aldus schreef jjge op Mon, Nov 26, 2018 at 05:59:41PM +0100:

> Waarom worden backups nog altijd gecomprimeerd? Diskruimte kost toch niets
> meer tegenwoordig...

Is dat een reaktie op mijn reaktie? Tapedrives hebben hardware
compressie. Software compressie kost veel CPU tijd. De prijs van opslag
hangt nogal af van de hoeveelheid die je nodig hebt. Even een mirror
maken van het world-wide-web is het soort gratis waar je miljardair voor
moet zijn.

Nico Rikken schreef:
Bacula is meer voor servers dacht ik.

In de PC wereld is een server gewoon een PC met een hele dure Windows
licentie. Bacula kost je iets meer werk om te installeren. Je hebt
één Bacula Sint* die de backup database draait (bijv. MySQL). In veel
gevallen is dat ook de host waaraan de opslag is gekoppeld (tapes of
discs). Op elke host die opgebakken moet worden (en dat kan ook prima
een laptopje zijn) draai je een kleine Bacula Piet*. Je kan het zo
configureren dat back-ups maken dan automatisch verloopt.

Daniel

--
* de termen Master en Slave zijn niet meer Politiek Correct