[linux] backup programmas?

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Ma Nov 26 20:15:25 CET 2018

On Mon 26 Nov 2018, paai wrote:

> welke backup programmas gebruiken jullie zoal? Ik heb lang Luckybackup
> gebruikt, gebaseerd op rsync, maar de laatste tijd voel ik me er niet
> prettig bij. Blijft de hele tijd hangen zonder aanwijsbare oorzaak.

Ik gebruik al jaaaren dirvish, wat een wrapper rond rsync is, en
hardlinks gebruikt om van elke image een complete backup te maken (zodat
je bij restoren niet hoeft te knoeien met eerst de complete backup, dan
de incrementals, en dan zit je nog met bestanden die tussentijds
verwijderd zijn). Zo kun je met heel weinig extra ruimte (afhankelijk
van hoeveel er tussen de images veranderd wordt) vele images hebben van
je systeem / filesystem.

Er zijn ook patches om btrfs snapshots te gebruiken, dat kost nog minder
ruimte (alleen blocks die veranderd zijn, zijn extra nodig, ipv.
complete files). Dat heb ik zelf nog niet geprobeerd, mijn ervaringen
met btrfs zijn sowieso "interessant" (bv. dat het opruimen van een
snapshot van een hele grote filesystem vreselijk lang duurt voordat alle
garbage collection klaar is, enz.; al zijn mijn laatste ervaringen
alweer wat jaren geleden).

Paul