[linux] backup programmas?

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Vr Nov 30 16:39:57 CET 2018

On Fri 30 Nov 2018, paai wrote:

> Ik had er wel voor gezorgd dat de diverse users en groups op de NAS dezelfde
> uids en guids hadden als die op de PCs door /etc/passwd en /etc/group met de
> hand te editen; maar ik vrees dat het ligt aan de filenamen van mijn vrouw,
> waar Wndows de gekste characters in toestaat).

Dat mag het probleem niet zijn. rsync zet filenamen gewoon byte voor
byte over (tenzij je via de --iconv optie een conversie vraagt).
Filesystems hebben doorgaans ook geen problemen met willekeurige byte
waarden in de naam van de file, het is hooguit de applicatie die die
namen probeert te presenteren aan de gebruiker (ls, find, je favoriete
file manager) die in de knoop kan raken.

Mocht je weer eens een freeze van rsync constateren, bekijk dan de
http://rsync.samba.org/issues.html pagina. Wellicht ben je tegen een bug
in rsync gelopen. Daarom vroeg ik ook of je -z gebruikte, dat was (is?)
soms een veroorzaker van hangende rsyncs.

[...]

Paul