[linux] USB-stick plotseling niet meer toegankelijk

lnx lnx op kpnmail.nl
Za Okt 20 10:11:26 CEST 2018

On 20/10/18 09:08, meine wrote:

[...]

> een schrijffout in relatie tot rsync is dan wel een logische verklaring.
> zou ook een typo van jezelf of uit een scriptje kunnen zijn. ik heb
> daarmee ook wel eens een totale backup gemaakt in /mnt terwijl daar geen
> externe schijf aan was gekoppeld. heb ook wel eens iets weggeschreven
> naar een /dev/sdb zonder naar de partitie te verwijzen en dat loopt dan
> inderdaad slecht af.

De rsync actie vondt niet via /dev/sdb of /dev/sdb1 plaats maar via een
automatische mount, zijnde /media/user/usb_stick

> daarom is een (1) backup geen backup.

Geluk bij een ongeluk was dit de tweede backup :-)

[...]

> in ieder geval zou ik die USB nog niet opgeven, je zou er in ieder geval
> een nieuwe partitie op kunnen zetten.

$ sudo fdisk /dev/sdb

Welcome to fdisk (util-linux 2.25.2).
Changes will remain in memory only, until you decide to write them.
Be careful before using the write command.

fdisk: cannot open /dev/sdb: No medium found

$ sudo parted /dev/sdb
Error: Error opening /dev/sdb: No medium found
Retry/Cancel? c

$ sudo gdisk /dev/sdb
GPT fdisk (gdisk) version 0.8.10

Problem opening /dev/sdb for reading! Error is 123.

Kan er helaas (nog) niet bij komen.

Fred