[linux] Opensuse installatie vraagt om account en wachtwoord

Za Aug 31 10:33:16 CEST 2019

Aldus schreef Geert Stappers op Sat, Aug 31, 2019 at 08:17:20AM +0200:
> [...]

openen?

> Denk  "voordeurslot".
>
> Ja, met Linux heb je volop keuze.
> En er zijn vanzelf sprekende dingen.
>
> Kies een gebruiksnaam en wachtwoord en voer de installatie uit.
>

> Groeten
> Geert Stappers
> --
> Leven en laten leven

Ik ben het geheel met de vorige spreker eens, maar....

- U zou een PC kunnen beveiligen met een BIOS wachtwoord, maar dat is niet
  verplicht. Heeft niets met Linux te maken.
- U zou uw harde schijf kunnen versleutelen en een wachtwoord laten
  vragen bij het opstarten - de 'default' is om dat niet te doen.
- In dat geval start Linux gewoon op als de PC wordt aangezet.
- Opensuse kent standaard één 'gebruiker' met wachtwoord en er is een
  'root account - wellicht moet u daarvoor 'sudo' gebruiken.
- U kunt het OS zo instellen dat u geen wachtwoord nodig hebt om u aan
  te melden, maar bijvoorbeeld uw vingerafdruk of gezichtsherkenning
  gebruikt.
- U kunt het wachtwoord na de installatie verwijderen en het OS zo
  instellen dat het automatisch een X sessie start als de gebruiker
  zonder iets te vragen. Deden we vroeger ook met Unix servers om
  de applicatie automatisch te starten - die waren uiteraard niet
  verbonden met het Internet en alleen voor de systeembeheerders
  toegankelijk.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--