[linux] Omninas, the continuing story

paai j.j.paijmans op gmail.com
Di Dec 10 21:18:01 CET 2019

Nadat ik vorig jaar met jullie hulp heel, heel diep in de ingewanden van
de Ominas (KD20) ben gedoken om het ding weer op poten te krijgen, heeft
hij anderhalf jaar goed gefunctioneerd. Afgelopen week kreeg hij weer
kuren en het leek me een goed idee de disks opnieuw te formatteren en te
configureren. Omdat het twee verschillende disks zijn, en ze niet zo
heel erg groot zijn, gebruik ik daarvoor de JBOD setup.

Het vreemde is dat het allemaal goed lijkt te werken, maar ergens in het
proces is de passwd file verloren gegaan of iets dergelijks. Geen
probleem, ik heb een hack om root acces met ssh te krijgen, dus ik kan
de Omninas naar believen in en uit wandelen.

Een vervelend dingetje: sinds die tijd slaag ik er niet meer in de
Omninas te mounten op mijn linux box. Het lijkt of samba niet meer
werkt, en samba en ik - we mogen elkaar niet. Een gewoon linux systeem
zou ik wel kunnen temmen, maar die Omninas heeft allerlei vreemde
configuratiefiles die kris-kras naar elkaar verwijzen en waar ik niks
mee kan.

Zou iemand me kunnen helpen om dat weer op poten te krijgen?

En als we dan zover komen dat samba weer werkt: zou iemand kunnen helpen
die JBOD te vervangen door een setup waarin de twee harde disks gewoon
gemount worden als ext2,3,4 volumes?

--
Dr J.J. Paijmans
paijmans.net v.a. Danzig