[linux] ext2/3/4 op JBOD

paai j.j.paijmans op gmail.com
Do Dec 12 20:15:41 CET 2019

On 12-12-19 19:58, HP Fan Boy wrote:
> Previous-Subject: Re: [linux] Omninas, the continuing story

> JBOD is op RAID niveau. Een filesystem als ext4 ligt daarboven op.
>
> Als het meezit, dan is in de NAS in te stellen:
>   "Hey RAID controller, maak arrays die slechts 1 disk hebben"

Ik ben dol op experimenteren, maar ik heb mezelf al een keer
buitengesloten op deze NAS en ben nu heel voorzichtig. Zo zegt de
officieele handleiding dat het systeem na twee tot vijf minuten (!)
doorstart als er geen HD's in de bays zitten en dat je daarna in ieder
geval een enkele disk zou moeten kunnen herkennen en formatteren. Mooi
niet; hij wil zonder disks in de bay niet starten, ook niet na een uur.

Op een gewoon Linux systeem zou ik gewoon /etc/fstab aanpassen. Maar die
embedded linux systemen als deze (zoalsĀ  ook Android) maken bij het
booten klaarblijkelijk eerst nieuwe volumes in ram aan, en dan allerlei
scripts die kriskras door de gemounte volumes naar elkaar verwijzen en
zichzelf en elkaar wijzigen... Nee, daar waag ik me op mijn eentje niet aan.

(Overigens, na de grote operatie van 2018 heb ik wel drie draadjes voor
een terminal naar buiten laten hangen, just in case).