[linux] kan centos 8 niet installeren

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Ma Dec 30 07:35:52 CET 2019

On Sun, Dec 29, 2019 at 11:45:25PM +0100, Paul de Vries wrote:
> we hebben 2 servers: main en backup. beide draaien centos 6. main wordt
> binnenkort vervangen dus wilde ik op backup alvast centos 8 installeren
> om de downtime van de nieuwe main zo kort mogelijk te houden.
>
> het gaat om een oudere server met een areca arc-1680 raid
> controller. die is uit centos 8 verwijderd maar gelukkig is er elrepo.
>
> dus install centos 8 stream van usb stick met boot param inst.dd
> daarna kan ik de juiste dud iso selecteren, ik zie 'kmod-arcmsr
> extracted', maar de areca disks zijn niet te benaderen.

Zo een melding van "no disks found" had ik ooit bij nieuwe hardware.
Het bleek dat ik eerst tegen de RAID-controller moest zeggen hoe
de disken in een RAID-configuratie moet zitten. Dat ging m.b.v.
een configuratie tool die in de firmware zit.
Bij "oude" server zal dat reeds gebeurd zijn ...

> dan maar de omweg via een externe usb disk, om daarop dan arcmsr te
> installeren, en dan naar areca te kopieren.
>
> ik wil een minimal installatie op die usb disk hebben om daarna simpel
> te kopieren.
> manual partitioning:
> sda1 /boot/efi, efi system partition
> sda2 /
> op het eind krijg ik 'bootloader install failed'. in de debug staat:
> 'NOTICE root:83haiku: debug: /dev/sdc1 is not a beFS partiotion: exiting'

https://www.haiku-os.org/about/
Weet je zeker dat je met de juiste image aan de slag bent gegaan?

> [...]
> /boot/efi maar altijd cannot install bootloader.
>
> 1. moet ik iets speciaals doen voor de driver update disk?
> ik doe select disk, select iso, select module, en zoals gezegd 'module
> extracted' maar dat zegt nog niet dat module ook geactiveerd is. kan
> het zijn dat centos stream een andere versie heeft dan 8.0 of 8.1 en
> dat het daardoor mis gaat?
>
> 2. hoe moet ik /boot & co definieren?
> ik wil eigenlijk alleen noodzakelijke boot en minimale root om dat
> areca module te installeren, dan kopie naar areca disks, en dan verder

Groeten
Geert Stappers
--
Leven en laten leven