[linux] OpenWRT en 2 kabels omdat je 2 netwerken hebt

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Zo Feb 24 22:25:25 CET 2019

Samenvatting: Gaat het gewoon goed of gaat het ontzettend rondzingen?

Hoi,

Het plaatje van https://openwrt.org/docs/guide-user/network/vlan/switch
kennen, helpt bij het verder lezen.

Devices waar OpenWRT opdraait hebben vaak maar 1 Netwerk Interface.
Dat je toch vijf RJ45 connectors hebt, kan m.b.v. een switch plus VLAN tagging.
Er is echter maar 1 MAC adres. Dat je niet twee keer hetzelfde MAC adres op een
ethernet segment hebt, voorkom je door een "WAN" en "LAN" te kiezen.

Door nog een keer de switch en VLAN tagging een derde netwerk te maken,
kan ik daar leuke dingen mee doen. Gaat goed omdat het naar een apart
device gaat. De diverse RJ45-poorten zien elke aan de overkant
verschillende MAC addressen.

Nu wil ik twee kabels uit het OpenWRT device in 1 ander netwerk aparaat
steken.  Dat device ziet dus op twee verschillende RJ-porten hetzelfde
MAC-adres.

Ik moet het nog uitproberen, het zou zomaar goed kunnen gaan.
Helemaal misgaan is ook snel duidelijk. Maar juist de situaties
daar tussen in, wat is daar van te zien, te meten?

Wie is bekend met zulke situaties?

Welke tips kunnen jullie mij meegeven?

Groeten
Geert Stappers