[linux] Openvpn

Daniel daniel op linux020.nl
Do Jun 6 12:07:04 CEST 2019

Als je een Fritz!box modem hebt is dat heel eenvoudig op te lossen. Want
deze heeft een vpn-server ingebouwd. Het is vrij eenvoudig te activeren
door een scriptje naar het modem te uploaden (het scriptje wordt
gegeneerd met een windows progje te downloaden van hun website).

Dan voer je de key, en je inloggegevens in bij de network-manager op
jouw Linux laptop, en dan werkt het. Geen aparte client (of software
server) nodig.

Ik gebruik deze vpn als ik buiten huis contact moet opnemen met een
servertje op mijn lokale netwerk, of als ik op een (onbetrouwbaar)
Wifi-netwerk aangesloten ben.

Als er interesse is kan ik de gedetailleerde procedure publiceren.
(Alleen als je een fritzbox modem hebt!)

--
met vriendelijke groet, Daniƫl Kropveld
https://linux020.nl