[linux] vmware en msdos

Frans van Berckel fberckel op xs4all.nl
Vr Mrt 1 22:02:10 CET 2019

Hoi Hans,

On Fri, 2019-03-01 at 21:21 +0100, paai wrote:

> Excuses voor het off-topic onderwerp, maar...
>
> Ik probeer een MSDOS onder VMware te installeren om wat oude
> spelletjes te spelen. Daarvoor heb ik DOS6.22_bootdisk.iso gescoord,
> van OAK technologies, met iets dat een BANANA driver heet.
>
> Op het internet zijn een paar Youtube videos te vinden en daar ben ik
> te oud voor. Ik word echt helemaal spastisch als ik een half uur ge-
> OH moet doorstaan voor informatie die in vijf regels tekst gegeven
> kan worden.
>
> Twee problemen: ten eerste hoe maak ik een virtuele harde disk aan?
> [...]

Check voor de gein eens, of je in fdisk hebt aangegeven, dat de eerste
partitie active en bootable is? ;-)

Als je als source een img of iso gebruikt? Vroeger met diskettes was
dat toch een installer? Dat is dit niet, bedoel je?

Fietsen we eromheen. Als je met fdisk een target device C: aanmaakt, je
deze vervolgens formatteert, doet sys c: wonderen.

https://www.computerhope.com/syshlp.htm

Vervolgens maak je met mkdir c:\dos een directory aan, waar je alle exe
en com bestanden inzet.

Voor spelletje zal je wel een config.sys en autoexec.bat nodig hebben.
Daar zet je bijvoorbeeld de audio driver in.

Die bestanden plaat je in de root van C:.

Als het geen VM, maar een gewoon disk image is, kan je die ook met grub
starten. Een tip buiten de scoop van dos, etc.

Kijk eens naar Lakka. It's a lightweight Linux distribution that
transforms a small computer into a full blown retrogaming console.

http://www.lakka.tv/

Frans van Berckel
Media Engineer / Linux Master
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/fransvberckel/