[linux] Nieuwe notebook

Gerald Sprik g.sprik op hccnet.nl
Vr Mrt 22 16:03:19 CET 2019

Op donderdag 21 maart 2019 09:59:10 CET schreef jjge:

> Hoi, *
>
> het notebook van mijn vrouw heeft het begeven. Er moet een nieuw komen,
> geschikt voor Linux. Het vorige was een HP Compaq 625, oorspronkelijk
> geleverd met SuSe, naderhand is ze overgegaan op Mint.
>
> Heeft iemand suggesties voor een nieuwaanschaf? Mij staat bij dat er
> ergens een lijst is van notebooks die goed kunnen met Linux-- iemand?

Mijn eerste suggestie is om eens bij Dell te kijken. Ze bieden diverse
modellen met Ubuntu Linux:
https://www.dell.com/nl-nl/shop/bekijk-alle-laptops-ultrabooks-tablets/sc/
laptops?appliedRefinements=9964

Een tweede suggestie is om gebruik te maken van je retourrecht als je koopt
bij een webwinkel (je hebt 14 dagen bedenktijd). Je moet dan niet meteen een
linux-distributie gaan installeren (ik denk dat je daarmee je retourrecht
verspeelt), maar je kan de notebook wel eerst testen met een recente LIVE
distributie op een usb-stick. Start hij goed op? Wordt alle hardware correct
herkend? Werken alle onderdelen van de notebook naar wens (beeldscherm,
geluid, touchpad, cardreader, enz.)?

Gerald.