[linux] Vraag over Kubuntu desktop icons

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Di mei 28 15:40:18 CEST 2019

On Tue 28 May 2019, paai wrote:

> Kubuntu kan uiteraard programmas starten door op een icon op de destop te
> klikken. Het betreffende icon staat dan in een bestandje 'Desktop/voorbeeld'
> in de regel
>
> "Icon=/home/paai/icons/icon.jpg"
>
> Ik probeer dat icon tussentijds te wisselen om zo te zien of bijvoorbeeld de
> VPN actief is. Daarvoor verander ik dan die regel in
>
> "Icon=/home/paai/icons/ander_icon.jpg"
>
> Werkt niet vanuit een script.

Hoe verander je die dan? Pas je het bestand echt aan, of maak je een
nieuwe met de aanpassing en verplaats die nieuwe dan naar de originele
naam?

> Als ik bv. in emacs die verandering doorvoer in het bestand
> 'Desktop/voorbeeld'en ik save dat bestand, dan verandert het icon
> onmiddellijk op de desktop, en dat is ook de bedoeling.

En hoe doet emacs dat dan...

Kijk of het inode nummer gelijk blijft bij emacs of niet: ls -i
Dan heb je waarschijnlijk ook de hint hoe het zelf te doen.

Paul