[linux] Vraag over Linux op tablet en vraag software/instelling verbinding groot scherm

Hans Paijmans j.j.paijmans op gmail.com
Zo Nov 17 22:21:00 CET 2019

On 17 Nov 2019 21:55, "Egbert Hogewind" <egbert50 op solcon.nl> wrote:

> Nee,  ik heb nog nooit een tablet geroot.  Misschien wil je mij een
stukje op weg helpen.

> Voor de Apple heb ik een soort van HDMI kabel naar VGA.
> Er zitten een aantal toetsen om over te kunnen schakelen  naar een extern
scherm.
> Het enige wat zichtbaar wordt is het bureaublad en niet de tekst die op
het kleine scherm zichtbaar is !

> Groet,
>
> Bert
> ________________________________
>
> ________________________________

een commandline? In dat geval kan ik van harte Termux aanbevelen.

> (b) Bedoel je een HDMI kabeltje? Twee mogelijkheden: via een function
toets of via 'instellingen -> beeldscherm' of hoe dat in het Nederlands
heet.

> Paai

In feite heb je al Linux op je tablet: Android is gebouwd bovenop een Linux
kernel. Wat ik tot nog toe heb gezien van het vervangen van Android door
b.v. Ubuntu doet me vermoeden dat je qua functionaliteit sterk achteruit
gaat. Met een shell als Termux heb je meteen ook Bash in huis, en utils als
cron, ssh en scp, zodat je je tablet bijna 100% als PC kunt inzetten.
Gewoon 'rooten' is dan wel handig. O ja, en kijk eens naar Nomachine om je
desktop PC vanaf je tablet te bekijken. Ook een aanrader.

Het vervangen van de hele Android door Ubuntu is dat niet. Als je je
vrijheid terug wilt en bereid bent om wat risicos te nemen is Lineagos een
betere keuze omdat het functioneel Android is.

Wat je hdmi betreft denk ik dat je gewoon wat toetsen moet uitproberen. Ik
begrijp niet wat je precies bedoelt met 'bureaublad' en 'het kleinere
scherm' . Maar je hebt beeld en dat is het belangrijkste.

Tips: veel mensen hier stellen prijs op 'underquoting' en niemand zal je
fontkeuze kunnen waarderen.

Paai