[linux] segmentation fault wanneer ik pan wil gebruiken

Do Nov 28 14:40:37 CET 2019

Aldus schreef Julien Michielsen op Thu, Nov 28, 2019 at 12:48:10PM +0100:
> Ik heb pan geïnstalleerd, en dat blijkt "onderweg" met problemen
> te zitten. "Onderweg": daarmee bedoel ik het volgende:
>
> Ik kan pan probleemloos opstarten.  Verder kan ik de aanwezige
> nieuwsgroepen zien staan.  Wanneer ik dan de groep die ik wil
> lezen (nl.wetenschap) wil openen, dan krijg ik een segmentation
> fault, die ik met dmesg zichtbaar kan maken:
> pan: segfault at 0 ip 00007f50bf631e5b sp 00007ffdeddd61d0 error 4
> in libc-2.27.so[750bf558000+1e7000] (met "4 in libc" aan elkaar
> geschreven, een doorlopende regel.
>
> Het lijkt haast dat pan problemen heeft met mijn libc.  Ik heb
> [...]

Er zijn kennenlijk nog mensen die Usenet gebruiken....

https://utcc.utoronto.ca/~cks/space/blog/linux/KernelSegfaultMessageMeaning

De foutmelding betekent dat uw programma een NULL-pointer dereference
probeert uit te voeren.

Probeer uw programma 'pan' eens uit te voeren met 'gdb' en laat het dan maar
weer draaien totdat het weer een geheugenfout veroorzaakt. Dan zoekt u met de
debugger uit waar het fout gaat, welke variabele het programma probeert te
lezen etc. en dan kunt u de fout in de broncode verbeteren en naar uw
Linux distro sturen.

Succes,

Daniel

--