[linux] mdraid vraagje

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Wo Okt 16 15:03:42 CEST 2019

On Wed, Oct 16, 2019 at 02:52:25PM +0200, Paul Slootman wrote:
> On Wed 16 Oct 2019, Udo van den Heuvel wrote:
> }     ...
> }           Raid Level : raid10
> }     ...

> sda2 en sdd2 zijn beide in "set-A". Die vormen dus samen de complete
> data. Idem voor sdb2 en sdc2.

Euh, er is sprake van RAID10. (stripping en mirroring)

Ik bedoel dat "set-A" ook kan refereren aan een stripe set,
dat het geen mirror set hoeft te zijn ...

> Verder (is een aanname) is sda2 dus inhoudelijk gelijk aan sdb2, en
> sdd2 gelijk aan sdc2. Maar dat hoeft niet, je zou natuurlijk deze combi
> kunnen hebben:
>
> sda2 = 40GB
> sdd2 = 60GB
> Samen 100GB.
>
> sdb2 = 60GB
> sdd2 = 40GB
> Samen ook 100GB. Die 100GB's zijn gelijk aan elkaar; maar de disken dus
> niet. Ja, de eerste 40GB van sda2 en sdb2 wel waarschijnlijk.
>

> Misschien is mdadm --examine /dev/sda2 enz. wel nuttig.

Laat die output maar komen.

Groeten
Geert Stappers

P.S.
Diskmirroring is geen ontheffing voor het maken van back-ups ...
--
Leven en laten leven