[linux] mdraid vraagje

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Do Okt 17 08:29:43 CEST 2019

On Wed 16 Oct 2019, Geert Stappers wrote:

> Euh, er is sprake van RAID10. (stripping en mirroring)
>
> Ik bedoel dat "set-A" ook kan refereren aan een stripe set,
> dat het geen mirror set hoeft te zijn ...

Uit de manpage van mdadm:

    For RAID10 arrays where the number of copies evenly divides the
    number of devices, the devices can be conceptually divided into sets
    where each set contains a single complete copy of the data on the
    array.

Dus een "set" bevat de complete data.

> Laat die output maar komen.

Tja, gezien, maar daar wordt je niet veel wijzer van.

https://www.finnie.org/2017/04/01/linux-md-raid-10-disk-layout-updated/
kan nuttig zijn: checksum een block aan data op een bepaalde offset op
elk van de 4 disks en dan weet je welke disken dezelfde info bevatten.

Ikzelf heb nooit een RAID10 gebruikt. Veel te ingewikkeld :)
Vroeger RAID5, nu de disken zo goedkoop zijn eigenlijk altijd RAID1.
Als het snel moet: SSD / NVME

Paul