[linux] mdraid vraagje

Der cl3m0t op gmail.com
Vr Okt 18 22:30:07 CEST 2019

On 17-10-19 10:40, Geert Stappers wrote:

> Hopelijk zijn we hetzelfde aan het zeggen. Maar ik heb het nare gevoel
> dat e-mail weereens in de weg zit.
>
> Ja, op 'Dus een "set" bevat de complete data.' Nu met een toevoeging
>   'Dus een "stripe set" bevat de complete data.'
>
> En dan zijn  set-A en set-B elkaars spiegelbeeld.

Dit zou wel betekenen dat wij een hybride raid0+1 layout hebben. "set-A"
is een raid0 array, die we ook md0 kunnen noemen. "set-B" is een andere
raid0 array, die we ook md1 kunnen noemen. En dan hebben we een raid1
(md2) die uit "set-A" (md0) en "set-B" (md1) bestaat.

Echter, een linux md raid10 met een een "near" layout heeft dezelfde
layout als een hybride raid1+0. Met 4 schijven heb je dus 2 raid1 arrays
die je md0 en md1 kan noemen en die elk uit 2 schijven bestaat, plus een
raid0 array, waarbij de data gestriped wordt geschreven over md0 en md1.

> Ik ben kwijt wat de oorspronkelijk vraag eigenlijk was.

De vraag was o.a. welke schijven elkaars spiegelbeeld waren. Ik zou
gewoon een checksum draaien.

Groet,
Derry