[linux] mdraid vraagje

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Do Okt 17 10:40:35 CEST 2019

On Thu, Oct 17, 2019 at 08:29:43AM +0200, Paul Slootman wrote:

> Uit de manpage van mdadm:
>
>     For RAID10 arrays where the number of copies evenly divides the
>     number of devices, the devices can be conceptually divided into sets
>     where each set contains a single complete copy of the data on the
>     array.
>
> Dus een "set" bevat de complete data.

Hopelijk zijn we hetzelfde aan het zeggen. Maar ik heb het nare gevoel
dat e-mail weereens in de weg zit.

Ja, op 'Dus een "set" bevat de complete data.' Nu met een toevoeging
 'Dus een "stripe set" bevat de complete data.'

En dan zijn  set-A en set-B elkaars spiegelbeeld.

> Tja, gezien, maar daar wordt je niet veel wijzer van.

Ja, zo las ik dat ook. De regel
    Array State : AAAA ('A' == active, '.' == missing, 'R' == replacing)
was wel fijn om te lezen.

> https://www.finnie.org/2017/04/01/linux-md-raid-10-disk-layout-updated/
> kan nuttig zijn: checksum een block aan data op een bepaalde offset op
> elk van de 4 disks en dan weet je welke disken dezelfde info bevatten.

Ik ben kwijt wat de oorspronkelijk vraag eigenlijk was.
En de achterliggende vraag helemaal nooit vernomen  :-)

Groeten
Geert Stappers
--
Leven en laten leven