[linux] nvme perikelen enzo

Udo van den Heuvel udovdh op xs4all.nl
Za Okt 19 13:15:50 CEST 2019

Linux-guru's,

Als ik dit werkstation boot komen de nvme disks op zonder de partities
te laten zien in /dev.
Er zijn dan processen gaande die de disk bezet houden, te merken door
b.v. een verse paritietabel te schrijven naar de disk.
Deze processen gaat het om:

root       236     2  0 13:08 ?        00:00:00 [nvme-wq]
root       237     2  0 13:08 ?        00:00:00 [nvme-reset-wq]
root       238     2  0 13:08 ?        00:00:00 [nvme-delete-wq]

Hoe voorkom ik dat die het opstartgebeuren in de war schoppen?
Immers na het killen van deze processen en het wegschrijven van een
partitietabel verschijnt deze daarna ook in /dev.
Hierna is de betreffende partitionering bruikbaar.

(fedora 30, kernel 5.3.7, etc, etc)

Hiernaast merk ik dat een `make install` van de kernel niet de courante
/etc/crypttab in de ramdisk stopt. Hoe regel ik dat dit wel gebeurt?
(anders vindt de kernel die disken nooit)

Groeten,
Udo