[linux] mdraid vraagje

Do Okt 17 14:39:05 CEST 2019

Aldus schreef Mark Janssen op Thu, Oct 17, 2019 at 02:25:23PM +0200:
> Offtopic, maar als je 4 disks van de zelfde grootte hebt, en genoegen neemt
> met een 100% overhead (raid 10, alles dubbel opgeslagen), zou ik zelf
> eigenlijk altijd gaan voor een raid6 set.
> Qua capaciteit exact even groot, maar qua failure-modes een stuk
> flexibeler. (Arbitrair 2 disks kunnen uitvallen, vs max 2 specifieke disks
> die niet elkaars mirror zijn).

Met vier harde schijven zou ik toch RAID 5 gebruiken. Als je meer dan 8
schijven hebt, wordt de kans op uitval van twee stuks ook groter en
heeft RAID 6 zin.

https://en.wikipedia.org/wiki/RAID#Standard_levels
https://en.wikipedia.org/wiki/Non-standard_RAID_levels#LINUX-MD-RAID-10

Met vriendelijke groet,