[linux] nvme perikelen enzo

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Za Okt 19 18:21:39 CEST 2019

On Sat, Oct 19, 2019 at 01:59:21PM +0200, Udo van den Heuvel wrote:
> [...]

In https://lists.nllgg.nl/pipermail/linux/2019-October/017871.html
wordt (op een misschien wat ongelukkige manier) gevraagd naar
de inhoud van /proc/partitions.
En die posting probeert uit te leggen dat er zo iets is als een node file.

Om een of andere manier kreeg dat bericht (noggeen) follow-up.

} # ls -l /dev/nvme0*
> crw------- 1 root root 251,   0 Oct 19 13:43 /dev/nvme0
> brw-rw---- 1 root disk 259,   1 Oct 19 13:43 /dev/nvme0n1
> # partprobe /dev/nvme0n1
} # ls -l /dev/nvme0*
> crw------- 1 root root 251,   0 Oct 19 13:43 /dev/nvme0
> brw-rw---- 1 root disk 259,   1 Oct 19 13:46 /dev/nvme0n1
> brw-rw---- 1 root disk 259,   2 Oct 19 13:46 /dev/nvme0n1p1
> brw-rw---- 1 root disk 259,   3 Oct 19 13:46 /dev/nvme0n1p2
> #
>
> Dat dus...
> Maar dan automagisch.

:-)

Ik beweer dat er een "mknod" heeft plaats gevonden.
Maar daarmee is het probleem nog niet verholpen. Het probleem is ook
niet mijn probleem, maar blijft een interresant probleem.

In hoeverre is er onderzoek geweest of dit iets is wat
in de initrd gebeurd? (Wat in de initrd _zou moeten_ gebeuren)

Overweg het volgende:
* Vind het Fedora equivalent van `update-initramfs` ( zou iets
  met "dracut" kunnen zijn )
* Heb `mknod` gedaan (al dan niet m.b.v. "partprobe")
* update-initramfs
* reboot
* report back

Groeten