[linux] .xprofile wordt niet uitgevoerd op Kubuntu

Di Sep 24 12:15:03 CEST 2019

Aldus schreef paai op Tue, Sep 24, 2019 at 11:17:20AM +0200:
> Ik heb een wat afwijkende schermgrootte en met xrandr heb ik een nieuw
> profiel gemaakt. Werkt. Scriptje om het te activeren: werkt ook. Maar nou
> het automatisch uitvoeren bij het starten van de computer...
>
> Men beveelt /etc/xprofile of ~/.xprofile aan. Geen van beiden worden bij het
> starten gezien. Evenmin ~/.xsession. Het zou aan de displaymanager van
> Kubuntu kunnen liggen, maar mijn kennis van deze programmas en bijbehorende
> scripts is nogal wazig. Weet iemand waar ik dat er tussen zou kunnen
> frutten?

Dat is dan weer nieuw voor mij, maar ik las:
  A user's ~/.xprofile file is executed on Xorg startup if it exists and
  is executable.

Het is natuurlijk ook mogelijk om de configuratie systeemwijd in te
stellen in /etc/X11. Als uw schermgrootte meeste hetzelfde blijft, kunt
u die ook opgeven in de xorgd.conf file. De ~/.xsession file moet ook
execute permissies hebben.

Zie bijv.
https://wiki.ubuntu.com/X/Config/Resolution#By_Session_with_.xprofile

Suc6,