[linux] negatieve woorden van xs4all over vpn

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Ma Sep 30 20:15:14 CEST 2019

On Mon 30 Sep 2019, Julien Michielsen wrote:

> Zoals xs4all op hun website schrijft:
>
> "“Er zijn gratis en betaalde VPN-diensten. Kies liever voor een betaalde.
> Echt gratis bestaat namelijk niet op internet. De maker van de software zal
> daar iets voor terugwillen of u steeds lastigvallen met reclame. Voor een
> paar euro per maand heeft u een goede VPN-dienst, die echt onafhankelijk
> is." (https://blog.xs4all.nl/weet-u-wat-vpn-is/)
>
> Zoals voor de meeste diensten heeft linux/open software een gratis versie.
> (In mijn geval nordvpn-release)

De software is misschien gratis, maar nordvpn is een betaalde dienst.
Je maakt nl. gebruik van rekenkracht en vooral bandbreedte van een derde
(nl. de vpn dienstverlener), en dat moet toch wel betaald worden.

Als het gratis aangeboden wordt, dan moet je je afvragen hoe het dan wel
bekostigd wordt...

> In de configuratie van de FritzBox kon ik overigens niets terug vinden over
> vpn.  Dat moet eraan gelegen
> hebben dat ik niet op de goede plaats heb gekeken?

Fritzbox biedt wel de mogelijkheid tot VPN, waarbij je dus via je eigen
aansluiting verbinding maakt als je onderweg bent. Misschien moet je wel
de advanced view inschakelen. (Zelf heb ik geen fritz dus ik kan het
niet aanwijzen.)

Paul