[linux] negatieve woorden van xs4all over vpn

paai j.j.paijmans op gmail.com
Ma Sep 30 17:28:40 CEST 2019

On 30-09-19 17:15, Julien Michielsen wrote:
> Zoals xs4all op hun website schrijft:
>
> "“Er zijn gratis en betaalde VPN-diensten. Kies liever voor een
> betaalde. Echt gratis bestaat namelijk niet op internet. De maker van
> de software zal daar iets voor terugwillen of u steeds lastigvallen
> met reclame. Voor een paar euro per maand heeft u een goede
> VPN-dienst, die echt onafhankelijk is."
> (https://blog.xs4all.nl/weet-u-wat-vpn-is/)
>
> Zoals voor de meeste diensten heeft linux/open software een gratis
> versie.  (In mijn geval nordvpn-release)

Ik dacht het niet. Als ik het goed begrijp gaat het bij VPN om twee
zaken: de software en de dienst. VPN leidt je eigen verkeer a.h.w. door
naar een ander IP nummer. Uiteraard is open source software gratis en
betrouwbaar, maar je hebt ook nog die dienst nodig die andere IP nummers
ter beschikking stelt. En die dienst moet weten wat het oorspronkelijke
IP nummer is, dus daar zit een veiligheidsrisico.

Als het niet klopt hoor ik het wel.

Paai

--
Dr J.J. Paijmans