[linux] negatieve woorden van xs4all over vpn

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Ma Sep 30 20:46:04 CEST 2019

On Mon, Sep 30, 2019 at 08:15:14PM +0200, Paul Slootman wrote:

> De software is misschien gratis, maar nordvpn is een betaalde dienst.
> Je maakt nl. gebruik van rekenkracht en vooral bandbreedte van een derde
> (nl. de vpn dienstverlener), en dat moet toch wel betaald worden.

Plus infrastructuur (modems, routers, switches, computer en
elektriciteit) in een gebouw plus mensen die het in conditie houden.

> Als het gratis aangeboden wordt, dan moet je je afvragen hoe het dan wel
> bekostigd wordt...

Ja, dat is echtwel verstandig om te doen.

> Fritzbox biedt wel de mogelijkheid tot VPN, waarbij je dus via je eigen
> aansluiting verbinding maakt als je onderweg bent. Misschien moet je wel
> de advanced view inschakelen. (Zelf heb ik geen fritz dus ik kan het
> niet aanwijzen.)

Er speelt ook mee
dat we allemaal verschillende verwachten bij een "VPN" hebben.

Groeten
Geert Stappers
--
Leven en laten leven