[linux] wie weet hoe laat het is?

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Wo Apr 1 11:09:47 CEST 2020

On Wed 01 Apr 2020, paai wrote:

> Het is geen probleem de juiste tijd van een ntpserver op te halen, maar die
> dingen weten het verschil tussen zomer- en wintertijd niet. Tot nog toe haal
> ik dan de juiste tijd van mijn eigen server. Maar zijn er ook algemene
> timeservers in Nederland die de zomer- en wintertijd opgeven?

Wat versta jij onder "timeserver"? Eigenlijk tellen alleen NTP servers
mee, en zoals je al aangaf geven die alleen UTC door. Wat voor jou een
correcte lokale tijd is, is voor de meeste mensen op deze planeet de
verkeerde.

Het is aan jouw systeem om daar een lokale tijd interpretatie van te
maken. Daarvoor bestaat de zoneinfo bestanden, die bevatten alle
mogelijk regeltjes om die UTC tijd in welke tijdzone ook om te zetten.

Je bent toch niet weer een nieuwe wiel aan het uitvinden he :)

Paul