[linux] Arduino: wie weet hoe laat het is?

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Wo Apr 1 22:21:47 CEST 2020

On Wed 01 Apr 2020, paai wrote:

> Ik gebruik nu ESPDateTime, alleen heeft die geen zomertijd. Maar vanavond ga
> ik even kijken hoe je de unix-tijd van de laatste zondag 02:00 van een maand
> berekent, wat niet zo'n heksentoer moet zijn, temeer omdat DateTime de
> weekdag kan laten zien...

Waarom wil je dat moment weten?
Je bent toch meer geinteresseerd in of het NU winter- of zomertijd is?

- is het maart of oktober? Dan moet je doordenken, anders weet je de
  offset tov. UTC al en ben je klaar
- Bepaal dag vd maand, is deze 25 of meer? Zo niet ben je klaar
- Bepaal dag vd week, als het geen zondag is, dan moet je kijken of
  zondag nog deze maand valt. Niet moeilijk als je weet wat de datum is
  en wat de dag vd week is. Komt er geen zondag meer? Klaar
- Komt zondag nog? Klaar
- Is het zondag? Kijk dan hoe laat het is in UTC. Is het maart en na
  01:00 dan is het zomertijd, anders als het oktober is en na 02:00 dan
  is het wintertijd.

Aantal regels code zouden op een 25-regelig scherm moeten passen, lijkt
mij.

Paul