[linux] opstarten vanaf installatiemedium

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Ma Apr 13 12:41:10 CEST 2020

> Als ik de laptop opstart, steek ik de USB stick erin.
> Wordt vanaf de stick ubuntu nieuw geladen?

Ja, dat mag wel verwachten.  Aanname: inhoud van de USB stick
is voorzien van "standaard" installatie software.

Hoe er wel rekening mee dat je eventueel wat extra's moet doen
om vanaf de USB-stick te starten.

Wat je moet doen:

* USB-stick plaatsen
* Computer herstarten  (of aanzetten)
* Opstart afwachten
* Je ziet vanaf of je computer gewoon is opgestart of van USB-stick
* Als computer gewoon opgestart is
  * Computer herstarten
  * m.b.v. een toetscombinatie in "boot menu" terecht komen
  * selecteer dat je wilt booten (opstarten) vanaf de USB-stick
  * Opstart afwachten
* Je zult nu vanaf USB-stick opgestart zijn. ( a.u.b. deze mijlpaal bevestigen )

Dit zijn alvast de vervolgstappen:

* Open een terminal venster
* Wordt root
*   sudo su -
* Overzicht van disken opvragen
*   blkid   # toont ook UUID die nu niet relevant zijn
*   blkid | awk '{print $1 , $3}'

> Overschrijft deze de versie die er op staat?

Nee, niet zonder meer.
We maken gebruik van wat "recovery mode" genoemd wordt.
Die kan inderdaad wel een bestaande installatie overschrijven,
maar dat zal ie pas doen na een accoord.

Wat wij aan het doen zijn, is een recovery.
Recovery is een vakterm voor herstel.

Groeten
Geert Stappers

P.S.
Je e-mail programma heeft vastwel meerdere "reply buttons".
Naast 'reply' zal er ook een 'reply-to-all' zijn
(en de betere e-mail programma's hebben zelfs een 'reply-to-list')
Als je een "antwoord naar lijst knop" hebt, gebruik die.
Of anders "antwoord naar allen" en mijn persoonlijke e-mailadres
verwijderen. Waar het omgaat is dat de discussie op de ML plaats vind.
--
Silence is hard to parse