[linux] Regarding: ntp servers bereikbaar

paai j.j.paijmans op gmail.com
Di Apr 14 12:35:22 CEST 2020

On 14-04-2020 12:05, Paul Slootman wrote:

> Mijn 1e stap zou zijn: kies een vaste NTP server. Als je xs4all klant
> bent, ntp.xs4all.nl, dan krijg je altijd dezelfde IP adres (daarachter
> kunnen natuurlijk meerdere servers zitten, maar daar kun je ook niks aan
> doen). Je kunt ook je router IP proberen, soms willen die ook wel als
> NTP server spelen
>
> 2e stap: Gebruik tcpdump of wireshark om NTP verkeer te loggen. Dan kun
> je zien of je daadwerkelijk antwoord krijgt, en of er ook correcte
> tijden in die antwoorden zitten. Ik verwacht van wel, en dat die Arduino
> [...]

dat is een heel eind buiten mijn comfort zone...

In ieder geval: ntp doet het wel in het voorbeeldscriptje, en ik heb
mijn hele tijdgebeuren met het berekenen van zomertijd en zonsondergang
in een enkele functie gestopt, netjes gecompartementalizeerd (uh!) en
die functie werkt binnen het voorbeeldscriptje ook niet altijd.

Is ntp op de ene of andere manier gevoelig voor timing? Of dat hij niet
antwoordt als je te vaak pollt?

--
Dr. J.J. Paijmans