[linux] Regarding: ntp servers bereikbaar

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Di Apr 14 21:16:06 CEST 2020

On Tue, Apr 14, 2020 at 08:53:24PM +0200, paai wrote:

> Ik heb nooit helemaal begrepen hoe dat dns-gebeuren van de router in elkaar
> zat. Als resolv.conf  192.168.178.1 als nameserver had, wat vaak automatisch
> gebeurde, werkte het allemaal niet (of erger: soms wel, soms niet al naar de
> stand van de volle maan)  en moest ik het met de hand veranderen naar het ip
> adres van een ziggo nameserver of als ik lui was naar 8.8.8.8 (grote
> stappen, snel thuis, maar geen invloed van de maanstand).
>
> Maar het ip nummer van pool.ntp.org zal wel redelijk stabiel zijn,
> hoop ik toch?

<screenshot>
stappers op trancilo:~
$ /sbin/ntpdate -q gpmrouter
server 172.24.0.1, stratum 3, offset 0.000313, delay 0.02608
14 Apr 21:12:49 ntpdate[13543]: adjust time server 172.24.0.1 offset 0.000313 sec
stappers op trancilo:~
$
</screenshot>

Toelichting:  `gpmrouter` is een Fritzbox  ( ik ben klant bij XS4ALL )

Groeten
Geert Stappers
--
Silence is hard to parse