[linux] NTP server lokaal bereikbaar

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Di Apr 14 22:20:06 CEST 2020

On Tue, Apr 14, 2020 at 09:24:22PM +0200, paai wrote:

> Moet ik dit begrijpen?

Dat zou wel fijn zijn.  Ik probeer het in blokletters.

Maanden geleden kwam op deze ML voorbij dat Paai een Fritzbox heeft.

Vandaag kwam hier voorbij dat achter "pool.ntp.org" meerdere servers
zitten.

Paul Slootman meldde  "Fritzboxen hebben ook NTP servers"
@Paul:  Dank voor de goede tip

Het begrip "screenshot" wordt nu hier niet verder uitgelegd.

De   <    en   >    zijn zoals in XML en HTML

username at hostname  in home directory

Dollarteken: deze  keer  "gewone gebruiker"   ( ieder geval geen  `root`

/sbin/ntpdate   commando wat uitgevoerd moet worden, staat niet in $PATH
   daarom volledig  path opgegeven

-q     query   opvragen    ( alleen tijd opvragen niet zetten )

gpmrouter    een NTP-server lekker dichtbij.  Te herkennen aan kale
hostname, iedergeval geen  Full Qualified Domain Name.

Herken een IP adres uit de private range ( https://en.wikipedia.org/wiki/Private_network )
Ik geef toe dat 192.168/16 en 10/8 bekender zijn.

Herken NTP zaken.

NTP zaken en hetzelfde IP adres.

"Prompt"

Screenshot is klaar

Daar staat zoiets als:

Zelf had ik die Fritzbox niet gekozen, dat heeft mijn ISP gedaan.

En ook:

  ** Doe verder niet moeilijk doen met  pool.ntp.org, hou het lokaal.  **

Dus geen gekloot voor je ESP8266 om vette DNS antwoorden uit te pluizen
ook niet over routers heen gaan.

> Of moet ik dit lezen in het licht van de eerste volle maan van de herfst?

Jawel. Of zoals Arthur C. Clarke het zei

  Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Groeten
Geert Stappers
--
Silence is hard to parse