[linux] ntp servers bereikbaar

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Wo Apr 15 11:01:28 CEST 2020

Bijzonder, eerder schreef je:

> [...]

Als je router inderdaad 192.168.178.13 is, dan verklaart dat wel waarom
192.168.178.1 als DNS server niet goed werkt...

Gebruikelijk is dat de Fritz op 192.168.178.1 zit.

> 15 Apr 09:31:07 ntpdate[29889]: ntpdate 4.2.8p10 op 1.3728-o (1)
> Looking for host 192.168.178.13 and service ntp
> 192.168.178.13 reversed to fritzbox
> host found : fritzbox
> transmit(192.168.178.13)
> transmit(192.168.178.13)
> transmit(192.168.178.13)
> transmit(192.168.178.13)
> transmit(192.168.178.13)

Als je alleen maar "transmit" ziet hier en geen "receive" ertussen dan
kun je er veilig van uit gaan dat er op dat IP adres geen NTP server
zit, althans niet eentje die zin heeft om te reageren op jou.

> Ik ben lang en zo te horen tot tevredenheid van opdrachtgevers en studenten
> docent geweest, en een van de moeilijker aspecten van dat vak is inschatten
> wat de student kan en weet en proberen de tussenweg te vinden tussen teveel
> en te weinig informatie.

Als je als docent een probleem voorlegt aan je studenten, dan weet je al
wat relevant is voor het oplossen ervan; je hebt tenslotte zelf het
probleem verzonnen. Da's wat anders dan in de praktijk.

> En andersom natuurlijk: de student moet de docent niet vervelen met
> overtollige informatie. Dat evenwicht is hier vaak moeilijk te bereiken.

En dat is blijkbaar het verschil tussen het onderwijs en de praktijk...
In de praktijk, bij het oplossen van een probleem, wil ik ALLE mogelijke
informatie horen, want diegene met het probleem denkt misschien dat
sommige informatie totaal niet relevant is voor het oplossen van het
probleem, maar ik heb vaak genoeg meegemaakt dat juist de informatie die
"weggegefilterd" is, een aanwijzing naar de oorzaak bevat. Dus bepaal ik
graag zelf wat relevant is of niet... Als de vragensteller in staat is
te beoordelen wat relevant is of niet, dan zou die ook in staat moeten
zijn om het probleem zelf op te lossen.

Weleens "House" gekeken? Sjagrijnige arts die uit de minste details (die
de patient meestal niet erbij vertelt omdat het niet relevant zou zijn)
precies de juiste diagnose stelt. Ik kon geweldig meeleven met die
man...

Paul