[linux] Linux en Windows

Do Apr 16 10:02:42 CEST 2020

Aldus schreef Wishwan Raspe op Thu, Apr 16, 2020 at 09:45:47AM +0200:

Mijn antwoord op de orginele vraag luidt: gebruik een TCP/IP netwerk om een Linux server
en een Windows server aan elkaar te koppelen.

> Wat ik uiteindelijk wil gaan bouwen is een webserver, mailserver, printserver met AD.

De volgende vraag is op welk OS die functionaliteiten zullen draaien. Slaat 'mail' hier
op SMTP (internet e-mail) of op MAPI (microsoft e-mail etc.)

> Daarnaast wil ik inderdaad vanaf een Windows of Linux omgeving bestanden kunnen uitwisselen of vanaf het ene systeem de andere benaderen.

De vraag is dan welke machine die bestanden zal serveren. U kunt CIFS, NFS, AFS en andere
gebruiken.

> Samba wil ik inderdaad mee gaan werken, maar is kerberos nog geldig of zijn er nieuwe methodes?

Kerberos wordt nog steeds gebruikt. Active Directory is iets dat daar nogal op lijkt.

	https://www.sandervanvugt.com/books/

Als je bovenstaande link klikt mis je het feit dat Sander van Vugt ook enkele boeken in
de Nederlandse taal heeft geschreven over Linux.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth