[linux] Linux en Windows

Der cl3m0t op gmail.com
Do Apr 16 12:52:15 CEST 2020

On 16-04-2020 09:45, Wishwan Raspe wrote:
> Wat ik uiteindelijk wil gaan bouwen is een webserver, mailserver,
> printserver met AD. Daarnaast wil ik inderdaad vanaf een Windows of
> Linux omgeving bestanden kunnen uitwisselen of vanaf het ene systeem
> de andere benaderen.
>
> Samba wil ik inderdaad mee gaan werken, maar is kerberos nog geldig
> of zijn er nieuwe methodes?

Je kan via een zoekmachine sleutelwoorden zoals "linux webserver
opzetten" (of in het Engels "linux mailserver setup") invoeren, dan
komen er genoeg handleidingen. Er zijn uiteraard ook boeken, zowel
elektronisch als fysiek, geschreven over de onderwerpen die jij genoemd
hebt.

De equivalent van AD voor authenticatie onder Linux is OpenLDAP, dat
gebruikt maakt van Kerberos. Voor het delen van bestanden tussen Windows
en Linux machines heb je Samba.

Vanwege het Coronacrisis worden veel online cursussen gratis aangeboden.

https://www.coursera.org/learn/system-administration-it-infrastructure-services

https://www.coursera.org/courses?query=linux

https://www.udemy.com/courses/search/?q=linux&p=1&price=price-free

https://www.classcentral.com/report/free-online-learning-coronavirus/