[linux] geen internetverbinding na pauzestand

Wo Aug 19 17:20:09 CEST 2020

Aldus schreef harry.harmsen op gmail.com op Wed, Aug 19, 2020 at 04:48:17PM +0200:
> Al een tijd loop ik tegen het volgende aan:
> als ik mijn desktop in de pauzestand zet en hem daar later weer uit opwek,
> is heel vaak de internetverbinding (bedraad én wifi) niet werkend.

Ik heb iets dergelijks: als ik mijn laptop wakker maak uit de suspend modus
blijkt mijn WiFi Access Point het apparaat te hebben uitgelogd en moet ik het
opnieuw inloggen. Dat geldt echter niet voor Ethernet.

We vragen ons dus af wat er dan 'niet meer werkt'. Is het een kwestie interfaces
waarvan de DPCP lease verlopen is? Is het een driver issue?

> Meestal helpt het dan om het modem even uit te schakelen en na ongeveer 10
> seconden weer aan te zetten (met de powerknop). Soms helpt ook dat niet, en
> helpt het wel om de resetknop van het modem te gebruiken. En soms helpt ook
> dat niet en moet echt de stekker er een poosje uit of moet ik de computer
> opnieuw opstarten.

Dat is toch merkwaardig. Voor zover ik weet is dat modem geen onderdeel van
uw desktop en zou dus geen last moeten hebben van issues van Linux.

> Al gezocht op internet. Daardoor begrijp ik dat meer mensen er last van
> hebben.
> Deze oplossing geprobeerd
> <http://www.techlw.com/2013/01/fix-network-after-resume-from-suspend.html>,
> maar dat helpt niet.
>
> Zowel met mijn desktop met Linux Mint 17.3 als met mijn desktop met Linux
> Mint 20 heb ik er last van. Internet heb ik via de telefoonlijn bij
> Telfort, modem is Experia Box v8.
>
> Heeft er iemand enig idee hoe dit op te lossen?

Ik ben benieuws wat het probleem precies is.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		How long it takes to reach your goal
		depends less on your speed than on your direction.