[linux] geen internetverbinding na pauzestand

harry.harmsen op gmail.com harry.harmsen op gmail.com
Wo Aug 19 23:20:58 CEST 2020

Op wo 19 aug. 2020 om 17:20 schreef Daniel C. von Asmuth <
asmuth op bakunin.xs4all.nl>:

> Aldus schreef harry.harmsen op gmail.com op Wed, Aug 19, 2020 at 04:48:17PM
> +0200:
> opwek,
>
> Ik heb iets dergelijks: als ik mijn laptop wakker maak uit de suspend modus
> blijkt mijn WiFi Access Point het apparaat te hebben uitgelogd en moet ik
> het
> opnieuw inloggen. Dat geldt echter niet voor Ethernet.
>
> We vragen ons dus af wat er dan 'niet meer werkt'. Is het een kwestie
> interfaces
> waarvan de DPCP lease verlopen is? Is het een driver issue?

> [...]
Daniël, je bent weer lekker bezig met je moeilijke vragen het probleem te
preciseren.
Daardoor help je me wel weer met verder nadenken, al blijf ik je vragen
moeilijk vinden:
"Is het een kwestie interfaces waarvan de DPCP lease verlopen is?"
Dat is geen vraag waar ik eenvoudige computergebruiker direct iets mee kan.

Met je opmerking "modem geen onderdeel van uw desktop" (je mag me
tutoyeren, hoor) scherp je mijn nadenken wel aan.
Het kan inderdaad de vraag zijn of het aan het modem ligt of aan Linux.
Pauzeren/suspend is een Linux-ding, internetverbinding is een modem-ding
(al denk ik dat Linux ook wel iets te maken heeft met netwerk?)

'Wat het probleem precies is", tja, als ik dat zou weten zou ik misschien
ook een oplossing kunnen vinden?
In mijn eerste mail heb ik geprobeerd zo duidelijk mogelijk mijn probleem
te schetsen: na het in de pauzestand zetten van mijn computer en het
daaruit weer opwekken heb ik geen internetverbinding.
Het lijkt er overigens op dat er wel netwerkverbinding is, want de VPN
lijkt het wel te doen.

Groet,
Harry