[linux] geen internetverbinding na pauzestand

Guus Snijders gsnijders op gmail.com
Wo Aug 19 23:31:47 CEST 2020

Op wo 19 aug. 2020 23:10 schreef <harry.harmsen op gmail.com>:

> [...]
Ik begin te vermoeden dat het eventueel te maken zou kunnen hebben met mijn
> VPN.
> Ik heb een keer de VPN uitgeschakeld voordat ik de computer in suspend
> zette, na opwekken daaruit had ik wél internet.
> Daarna nog een keer de computer mét VPN ingeschakeld in suspend modus
> gezet, na opwekken géén internet.

Een VPN verbinding is een niet onbelangrijk detail in deze en verklaart de
symptomen aardig...

Als de VPN verbinding actief was tijdens de suspend, dan weet je systeem
bij het wakker worden niet beter of hij moet nog steeds deze verbinding
gebruiken. Die is inmiddels eenzijdig verbroken (door de server die zn
client ineens kwijt was), maar dat wist je VPN client nog niet.

Kennelijk is deze client slim genoeg om de verbinding te herstarten bij een
nieuwe link (of zelfs timeout), aangezien een modem reboot voldoende was.

Nou is onderzoek op basis van één proefje niet erg wetenschappelijk
> verantwoord, dus ik zou het vaker moeten doen op deze manier.
> Ga ik wellicht uitvoeren.
> En is er intussen iemand die kan zeggen: "jazeker, dat komt door de VPN",
> dan lees ik dat graag.

Ok, dat komt door de VPN, mogelijk in combinatie met een te haastige
gebruiker (er is een kans dat de VPN client zelf een timeout opmerkt en een
nieuwe sessie initieert).

Mijn advies: herstart je VPN client na de resume (kan wellicht ook
automagisch met een script). Het mooiste zou zijn om die VPN te stoppen
voor of tijdens de suspend.

Ideaal plaatje zou zijn om beide acties (stoppen en starten) in het
suspend/resume proces te hangen. Dan gaat het 'gewoon' vanzelf. Maar dat
kon nog wel even knutselen worden.

Mvg, Guus Snijders