[linux] geen internetverbinding na pauzestand

Mike Jonkmans nllgg op jonkmans.nl
Do Aug 20 10:48:29 CEST 2020

On Wed, Aug 19, 2020 at 11:09:26PM +0200, harry.harmsen op gmail.com wrote:

> Helaas, Mike, jouw commando geeft het volgende in de terminal:
> ~$ systemctl networking restart
> Unknown operation networking.
>
> Ik begin te vermoeden dat het eventueel te maken zou kunnen hebben met mijn
> VPN.
> Ik heb een keer de VPN uitgeschakeld voordat ik de computer in suspend
> zette, na opwekken daaruit had ik wél internet.
> Daarna nog een keer de computer mét VPN ingeschakeld in suspend modus
> gezet, na opwekken géén internet.
> Nou is onderzoek op basis van één proefje niet erg wetenschappelijk
> [...]

Sorry foutje, had de argumenten omgedraaid.
Het moest zijn:
	systemctl restart networking

Eventueel met sudo ervoor:
	sudo systemctl restart networking

Als je weet welke service er herstart moet worden,
is het meestal niet nodig om een reboot te doen.

Ik ben er vrijwel zeker van dat de VPN de 'boosdoener' is.
Het geeft een logische verklaring.

Groetjes, Mike Jonkmans

--
Mike Jonkmans <nllgg op jonkmans.nl>