[linux] geen internetverbinding na pauzestand

Do Aug 20 10:23:13 CEST 2020

Aldus schreef harry.harmsen op gmail.com op Wed, Aug 19, 2020 at 11:20:58PM +0200:
> [...]

Typefout: ik bedoel DHCP. Sorry.

> Daniël, je bent weer lekker bezig met je moeilijke vragen het probleem te
> preciseren.
> Daardoor help je me wel weer met verder nadenken, al blijf ik je vragen
> moeilijk vinden:
> "Is het een kwestie interfaces waarvan de DPCP lease verlopen is?"
> Dat is geen vraag waar ik eenvoudige computergebruiker direct iets mee kan.

De vraag is gewoon wat je gedaan hebt en wat het resultaat was. Wat
is bijvoorbeeld de output van het commando
/sbin/ip address show
als je dat uitvoert als je netwerk normaal werkt en na het wakker worden.
Vervolgens kun je met het
dmesg
commando gaan kijken of de kernel ergens over mekkert.

> Met je opmerking "modem geen onderdeel van uw desktop" (je mag me
> tutoyeren, hoor) scherp je mijn nadenken wel aan.
> Het kan inderdaad de vraag zijn of het aan het modem ligt of aan Linux.
> Pauzeren/suspend is een Linux-ding, internetverbinding is een modem-ding
> (al denk ik dat Linux ook wel iets te maken heeft met netwerk?)

De eerste vraag is natuurlijk of de netwerk interfaces onder Linux functioneren.
Daarna kun je dezelfde vraag stellen over het modem en tenslotte of die twee
verbonden zijn. Over het Internet heb ik niets gezegd en je vraag vermeldt dat
ook niet.

Een erg simpele test is of de LEDjes van de ethernet poort aan beide kanten
van de kabel branden.

> 'Wat het probleem precies is", tja, als ik dat zou weten zou ik misschien
> ook een oplossing kunnen vinden?

> In mijn eerste mail heb ik geprobeerd zo duidelijk mogelijk mijn probleem
> te schetsen: na het in de pauzestand zetten van mijn computer en het
> daaruit weer opwekken heb ik geen internetverbinding.

Dat is dus volstrekt onduidelijk: wat heb je precies gedaan en geconstateerd
dat uw netwerkverbinding niet werkte? Welke stappen heb je daarna ondernomen
om het probleem op te lossen?

> Het lijkt er overigens op dat er wel netwerkverbinding is, want de VPN
> lijkt het wel te doen.

Daarna zijn we natuurlijk benieuwd wat voor VPN je hebt.

--

		How long it takes to reach your goal
		depends less on your speed than on your direction.