[linux] geen internetverbinding na pauzestand

Mike Jonkmans nllgg op jonkmans.nl
Vr Aug 21 23:29:31 CEST 2020

On Fri, Aug 21, 2020 at 10:09:37PM +0200, harry.harmsen op gmail.com wrote:
> Intussen lijkt het er toch echt op dat Private Internet Access VPN de
> boosdoener is.
> Als ik na het opwekken uit de suspend mode de VPN uitschakel, is er wél
> verbinding.
> Als ik dan de VPN weer inschakel, blijft de verbinding.
>
> Het gekke blijft wel dat de ene keer bij opwekking uit suspend de
> verbinding er wél is, en de andere keer níet.
> Ik heb daar (nog?) geen systematiek in kunnen ontdekken.

Dat hangt af van de timing.
De vpn-server zal na een periode van inactiviteit de verbinding sluiten.
Alleen als je snel genoeg bent met suspend-resume dan is de verbinding er nog.
En dan is het ook nog mogelijk dat er daarvoor al een tijdje geen netwerkverkeer was.

> Heb nu besloten het voorlopig maar zo te laten. Ik kan er nu mee overweg,
> ook al is het probleem zelf niet opgelost.
> Maar goed, zo geldt dat voor meer dingen in het leven...
>
> Groet,
> Harry

Voor later kan het nog wel eens nuttig zijn om uit te zoeken hoe je je netwerk
service kunt stoppen en starten.

Dat zou met het commando 'systemctl ...' moeten kunnen.

Groetjes, Mike

--
Mike Jonkmans <nllgg op jonkmans.nl>