[linux] netwerk herstart Was: geen internetverbinding na pauzestand

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Za Aug 22 10:03:41 CEST 2020

On Fri, Aug 21, 2020 at 11:29:31PM +0200, Mike Jonkmans wrote:

> Dat hangt af van de timing.
> De vpn-server zal na een periode van inactiviteit de verbinding sluiten.
> Alleen als je snel genoeg bent met suspend-resume dan is de verbinding er nog.
> En dan is het ook nog mogelijk dat er daarvoor al een tijdje geen netwerkverkeer was.

Inderdaad, de fascinerende werld van computernetwerken.
Een geweldige combinatie van optimisme, tries, retries and time-outs.

Harry is een wijze man

> Voor later kan het nog wel eens nuttig zijn om uit te zoeken hoe je je netwerk
> service kunt stoppen en starten.
>
> Dat zou met het commando 'systemctl ...' moeten kunnen.

Met `systemctl` kun je heel veel. Stoppen, starten en
status op vragen als eerste voorbeelden[0].

Met `systemctl status net[Tab][Tab][Tab]` krijg ik een lijstje dat met
'network' begint. Door een 'i' in te type weet "Tab completion" dat ik
'networking.service' bedoel. Ik tik nog een keer op Tab en krijg commando
regel 'systemctl status networking.service ' en sla op [enter] om het
uit te laten voeren.

We hebben nu de systemd unit  networking.service gevonden.

Stoppen en starten van "netwerk" beter NIET in twee stappen doen.
Want na de stop heb waarschijnlijk niet meer de kans om start commando te
geven  :-)

Herstart van netwerk is voor mij

   sudo systemctl restart networking

Eigenlijk is dat herstart van het netwerkspul waar systemd weet van
heeft. Mocht je op die laag iets gelegd hebben[1] waar systemd geen
weet van heeft, dan zul je dat weer opnieuw op die laag moeten leggen.

> Groetjes, Mike

Groeten
Geert Stappers

Voetnoot [0]:   systemctl[Tab][Tab][Tab]
Voetnoot [1]: Bijvoorbeeld een "VPN"

--
Silence is hard to parse