[linux] suspend "niet iets voor beginners", wel voor een workshop?

Mike Jonkmans nllgg op jonkmans.nl
Di Aug 25 11:09:09 CEST 2020

On Tue, Aug 25, 2020 at 08:54:42AM +0200, Julien Michielsen wrote:
> Daniel C. von Asmuth schreef op 23-08-2020 13:55:
> ..[]knip

Je bedoelt, denk ik: man systemd-suspend.service

> Ik heb die manpage bekeken, en een hele boel meer (er is nogal wat over
> geschreven),
> maar het kwartje is nog niet gevallen, en ik weet nog niet hoe het aan te
> pakken.  Ik heb het idee dat het gebruik van suspend en resume een betere
> aanpak is dan het aan/uit/-en-weer-aan dat ik nu doe.

Misschien heb je hier wat aan:
	suspend:
		tiep in een terminal: systemctl suspend
	resume:
		druk op de powerbutton
		(of via wakeonlan - maar dat is weer een ander verhaal)

> In een vorige posting suggereerde ik aan het eind "zou dit geen goed
> onderwerp
> zijn voor een komende bijeenkomst?", maar daar werd door niemand op
> gereageerd.
> Daarom vraag ik hier maar expliciet, en luid en duidelijk: is dit geen goed
> onderwerp om er bij een volgende bijeenkomst aandacht aan te besteden, dat
> iemand uitlegt hoe dat te doen, en we ter plekke kunnen kijken of het ons
> ook lukt.
>
> Is dit een goed idee?
> Julien

Het idee is niet slecht.
Hoewel ik denk dat je meer hebt aan een verhaal over services en systemd.
Omdat je dan ook nog pre/post acties zou kunnen configureren op een suspend.
Iets wat de OP zou kunnen gebruiken om zijn netwerk/vpn uit en aan te zetten.

Groetjes, Mike

--
Mike Jonkmans <nllgg op jonkmans.nl>
If you learn one useless thing every day, in a single year you'll learn