[linux] dnsmasq en windows

paai j.j.paijmans op gmail.com
Zo Dec 6 12:25:04 CET 2020

heren,

ik heb met succes een dnsmasq ge"installeerd op een linuxbox en die
voorziet naar alle tevredenheid mijn andere linuxboxen van lokale
ipadressen.

Als ik echter vanaf een windowsbox (zowel XP als Win10) probeer name
resolution te bedrijven, dan werkt het niet. Google vertelt mij dat
windows klaarblijkelijk een domain suffix nodig heeft. Maar als ik dat
toevoeg aan mijn dnsmasq,conf werkt het nog steeds niet.

Mijn minimale dnsmasq.conf (ik wil daar geen dhcp, dat moet de
ziggo-router maar doen)

server=8.8.8.8
domain=paijmans.local
listen-address=::1,127.0.0.1,192.168.178.25

Aan de windowsmachine heb ik uiteraard 192.168.178.25 als tweede dns
toegevoegd.

Iemand suggesties?

--
Dr. J.J. Paijmans