[linux] dnsmasq en windows

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Zo Dec 6 13:37:55 CET 2020

On Sun, Dec 06, 2020 at 01:01:29PM +0100, paai wrote:

> Werkte niet. Ik geloof ook niet dat de volgorde belangrijk is.

Ik geloof dat geloof iets is waar je zelf in gelooft.

Terug naar name resolving   ( naam omzetting naar IP-adres )

Tweede DNS wordt pas iets gevraagd als
er niets is terugkomen van de eerste DNS.

> wat wel werkte was
>
>    domain=paijmans.local
>
>    expand-hosts
>
> toevoegen.
>
> Nu werkt 'xandra.paijmans.local' wel, maar 'xandra' nog steeds niet
>
> (in de /etc/hosts van de dnsmasq server staat
>   192.168.178.20 xan xandra
> )
>
> Het liefst zou ik zien dat zowel 'xan.paijmans.local' als 'xan' en 'xandra'
> werken.

Verzin iets wat het mogelijk maakt dat de DNS client weet dat ie
van 'xan' 'xan.paijmans.local' moet maken.  Op Linux DNS clients zet je
om die reden 'search paijmans.local' in `/etc/resolv.conf`.

Groeten
Geert Stappers
--
Silence is hard to parse