[linux] dnsmasq en windows

Zo Dec 6 13:41:50 CET 2020

Aldus schreef Geert Stappers op Sun, Dec 06, 2020 at 12:47:43PM +0100:

> Fout,

Dat noemen we DHCP.

Ik vraag me af waarom je dat door een Ziggo modem wilt laten doen en hoe dat
precies is ingesteld: de DHCP server moet behalve een IP-adres ook een DNS
domein naam en het adres van de name server aan de PC leveren.

> Op de windowsmachine uiteraard 192.168.178.25 als eerste DNS instellen.

Of misschien zelfs als enige name server?

Nu vragen we ons af hoe de Windows clients zijn ingesteld, in het bijzonder
in welk domein ze zijn geregistreerd.

Behalve DNS domeinen ondersteunt Windows ook NetBIOS domeinen en die zijn
gemakkelijk door elkaar te halen. Draait er in uw netwerk een Domain Controller
(zoals Active Directory of Samba)? Gebruikt u NIS domains?

Ik gebruik zelf Dhcpd en BIND met een lokaal domein. Ook ik merkte dat Windows
clients soms niet reageren op 'ping host', maar wel op 'ping host.domein'.

Met afstandelijke groet,

Daniel von Asmuth
--

		How long it takes to reach your goal
		depends less on your speed than on your direction.