[linux] onvindbaar sd-kaart device, krant vol output ...

Za Dec 12 12:28:47 CET 2020

Aldus schreef Julien Michielsen op Sat, Dec 12, 2020 at 10:59:18AM +0100:
> [...]

We moeten ons dus afvragen wat Julien precies bedoelde toen hij schreef:
"de kaart is gemount onder /media/sd". Zijn andere antwoorden suggereren
eerder dat dat niet het geval is.

> mount

[...]

/media/sd staat er niet tussen; negeer de rest maar.

> En ook de cat /proc/partitions
>
> cat /proc/partitions
> major minor  #blocks  name
>
>    8        0  488386584 sda
>   11        0          2 sr0

[....]

/dev/sda is je harde schijf. /dev/sr0 zou een DVD-ROM moeten zijn.
Voor de rest geen suggestie. De output van lsblk laat ook geen
andere block devices zien.

De volgende stap is de output van 'dmesg' doorbladeren tot het moment
waarop de SD-kaart wordt ingestoken: je zou daar van toch *iets*
in de kernel log terug moeten zien.

https://developer.toradex.com/knowledge-base/sd-mmc-card-linux

> Hoop dat iemand hier wijzer van wordt, en een hint kan geven

Er is nog een manier waarop je iets kunt mounten op Linux dat geen
block device is: namelijk FUSE.

https://www.kernel.org/doc/html/latest/filesystems/fuse.html

Gnome maakt daar gebruik van.

https://en.wikipedia.org/wiki/GVfs
https://help.ubuntu.com/stable/ubuntu-help/hardware-cardreader.html.en

Zie ook Geerts en Erics antwoorden.

Suc6,

Daniel
--

		How long it takes to reach your goal
		depends less on your speed than on your direction.