[linux] migratie van Windows 7 naar Linux

Jan Volkering j.volkering op upcmail.nl
Vr Jan 31 15:14:40 CET 2020

Hallo allemaal,

Laat me beginnen te zeggen dat ik een zeer geinteresseerde Linux novice ben
en er over nadenk om lid te worden van jullie Linux gebruikers groep.

Reden is dat ik graag wat adviezen wil hebben over Windows naar Linux
conversies naar aanleiding van een artikel dat ik gelezen heb in Computer
Totaal
https://computertotaal.nl/artikelen/pc/zo-stap-je-over-van-windows-7-naar-ub
untu/.

Ik heb thuis een netwerk (Ethernet, Wifi, powerline) met een aantal Windows
PC's, netwerk printers/scanner en een server.

De PC's draaien nog steeds op Windows 7, waaronder ook een mini PC, waar ik
Kodi op draai om muziek, films, foto's en video's van de server af te
draaien.

Op mijn server draait Windows Homeserver2011, waar ook alle data van de PC's
op staat.

Mijn plan is nu om de Gigabyte-Brix GB-BXi5-4200 mini PC en later mogelijk
ook mijn server  om te zetten naar Ubuntu Linux.

De mini PC omzetting zou relatief eenvoudig moeten zijn, aangezien Kodi ook
op Linux beschikbaar is.

De overige PC's (2x Win7 en 1x Win-XP wegens legacy PCB ontwerp software)
weet ik nog niet of een overstap naar Linux zin heeft / mogelijk is.

Wat ik nergens kan vinden is of Windows Homeserver ook Linux gebaseerde PC's
herkent en accepteert, zodat ik nog steeds mijn muziek, video's etc. kan
afspelen op een "Linux mini PC".

Kunnen jullie mij daar over adviseren?

Als de mini PC werkt is het plan om mijn server met Windows Homeserver om te
gaan zetten naar Ubuntu + Ansible NAS.

Ik heb ook het artikel gelezen in computertotaal over Ubuntu server +
Ansible NAS, maar heel eenvoudig lijkt me dat niet.

Als de server eenmaal op Linux draait, kunnen de Windows PC's er dan nog
eenvoudig bij komen?

Hebben jullie hier ervaringen mee?

Ik hoor graag wat jullie meningen hierover zijn.

Groet,

Jan Volkering