[linux] migratie van Windows 7 naar Linux

Vr Jan 31 16:16:39 CET 2020

Aldus schreef Jan Volkering op Fri, Jan 31, 2020 at 03:14:40PM +0100:

> Laat me beginnen te zeggen dat ik een zeer geinteresseerde Linux novice ben
> en er over nadenk om lid te worden van jullie Linux gebruikers groep.

Als je 15 Euro per jaar kunt missen ben je welkom bij de NLLGG. (Linux 020
is ooit een dochtervereniging geweest, maar inmiddels onafhankelijk).

> Ik heb thuis een netwerk (Ethernet, Wifi, powerline) met een aantal Windows
> PC's, netwerk printers/scanner en een server.
>
> De PC's draaien nog steeds op Windows 7, waaronder ook een mini PC, waar ik
> Kodi op draai om muziek, films, foto's en video's van de server af te
> draaien.
>
> Op mijn server draait Windows Homeserver2011, waar ook alle data van de PC's
> op staat.

Het gekke is nu dat Microsoft roept dat Windows 7 niet meer wordt ondersteund,
maar dat Homeserver 2011 al sinds 2016 niet meer wordt ondersteund.

https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Home_Server_2011

> Mijn plan is nu om de Gigabyte-Brix GB-BXi5-4200 mini PC en later mogelijk
> ook mijn server  om te zetten naar Ubuntu Linux.

De meeste PCs kunnen tegenwoordig wel Linux draaien.

> De mini PC omzetting zou relatief eenvoudig moeten zijn, aangezien Kodi ook
> op Linux beschikbaar is.
>
> Wat ik nergens kan vinden is of Windows Homeserver ook Linux gebaseerde PC's
> herkent en accepteert, zodat ik nog steeds mijn muziek, video's etc. kan
> afspelen op een "Linux mini PC".
>
> Kunnen jullie mij daar over adviseren?

Helaas kon ik ook niet zo snel iets zinnigs over Windows Homeserver vinden. Dit
lijkt me iets om aan de HCC Windows GG te vragen, bijvoorbeeld op de CompUfair
op 8 februari in De Bilt.

Linux ondersteunt natuurlijk de gangbare netwerkprotocollen, waaronder CIFS,
dus bestanden delen zal goed gaan. Ook is het als Active Directory client
te gebruiken.

De vraag is dus welk protocol de Windows clients en Homeserver gebruiken om
met elkaar te communiceren en muziek en video's af te spelen. UPNP misschien?

Kodi ondersteunt wel de meest gangbare protocollen voor multimedia.

> Als de mini PC werkt is het plan om mijn server met Windows Homeserver om te
> gaan zetten naar Ubuntu + Ansible NAS.
>
> Ik heb ook het artikel gelezen in computertotaal over Ubuntu server +
> Ansible NAS, maar heel eenvoudig lijkt me dat niet.

Inderdaad. Ik slaagde er zo snel niet in om dat artikel in mijn browser zichtbaar
te krijgen wegens de cookies.

> Als de server eenmaal op Linux draait, kunnen de Windows PC's er dan nog
> eenvoudig bij komen?

Dan zijn de rollen omgedraaid, maar de vraag blijft dezelfde. Linux kan de
meest gebruikelijke rollen van een Windows Server overnemen dankzij Samba.

> Hebben jullie hier ervaringen mee?

We hebben ervaring met Linux en Windows servers, maar het helpt als we iets
meer informatie hebben.

> Groet,
>

> Jan Volkering

Met vriendelijke groet,